Locomotief
NS 1136

 
Niets uit deze website mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt, door middel van kopie, op digitale of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van auteur en/of webmaster.
 
Locomotief NS 1136 werd op 20 november 1951 afgeleverd. De machine ging op 7 mei 1999 als laatste van de serie na een storing in de ATB tussen Eindhoven en Venlo uit dienst. Dat gebeurde via de werkplaats Maastricht, maar de machine bleef als degene met de meeste actieve dienstjaren behouden en werd op 11 februari 2006 overgenomen door de SGB in Goes. Sindsdien leidt de machine echter een slapend bestaan in de open lucht, waarbij het spreekwoord 'Rust roest' ongetwijfeld van toepassing zal zijn.
Een artikel in Rail Magazine 377 (september 2020) is aanleiding om deze plaatjes te tonen. Duidelijk blijkt hieruit ook dat de 1100'en voor alle soorten van werk konden worden ingezet.
 
 
Links: Locomotief NS 1136 in 'Berlijns-blauw' te Tilburg, 1962. Foto NS, collectie Het Utrechts Archief ( bekend als NS 1134).
Rechts
: Locomotief NS 1136 in 'geel-grijs' bij Willemsdorp, 1975. In dat jaar is de locomotief uitgevoerd in de nieuwe huisstijl van de NS. De 'botsneus' zou er pas opkomen in 1979. Foto NS, collectie Het Utrechts Archief (bekend als NS 1113).
 
 
ZW 047-08        21-08-1977        NS, 1136, Badehosezug 2529 (Vlissingen – Köln Hbf), passeert Roosendaal in de stromende regen ter hoogte van de Meirestraat. Het weer is niet bepaald zomers!
 
 
Locomotief NS 1136 te Utrecht CS, 1980. Foto NS, collectie Het Utrechts Archief (bekend als NS 1139).
 
 
Locomotief NS 1136 bij Culemborg (brug), 1983. Foto NS, collectie Het Utrechts Archief (bekend als NS 1141).
 
 
KD 054-14        10-05-1980        NS, 1136, trein INT 282 (Amsterdam CS - Paris Nord), bestaande uit 15 rijtuigen, nadert Roosendaal, ter hoogte van de Nieuwenberg (bij Roosendaal). Sinds 24 april 1979 is de locomotief met een voorzetneus.

 
KD 054-22        10-05-1980        NS, 1136, trein INT 281, ter hoogte van Oudenbosch. 's Morgens heeft de locomotief trein INT 282 van Amsterdam CS naar Roosendaal gebracht. 's Middags keert de machine terug met de aanzienlijke kortere trein INT 281 (Paris Nord - Amsterdam CS).
 
 
KD 091-18        30-04-1983        NS, 1136, trein 4640 (Vlissingen – Zwolle), ter hoogte van Wouw.
 
 
KD 160-21        07-08-1987        NS, 1136, extra rit voor gezelschapsvervoer, nadert Roosendaal.
 
 
KD 209-13        20-05-1989        NS, 1136, trein INT 284 (Amsterdam CS - Paris Nord), wegens omleiding over ’s-Hertogenbosch, ter hoogte van Seppe.
 
 
KD 310-32        16-05-1992        NS, 1136, goederentrein in richting Amersfoort, ter hoogte van Assel.
 
 
KD 316-02           11-07-1992          NS, 1152, goederentrein 43538, gereed voor vertrek naar Kijfhoek. Ernaast staat locomotief NS 1136, Roosendaal.
 
 
KD 354-10        09-09-1993        NS, 1136, bedevaarttrein (wit) naar Lourdes met 15 rijtuigen, na aankomst te Roosendaal.
 
 
KD 354-10        09-09-1993        NS, 1136, bedevaarttrein (wit) naar Lourdes met 15 rijtuigen, na aankomst te Roosendaal.
 
 
KD 408-23        30-05-1996        NS, 1136, goederentrein in richting Breda, ter hoogte van Gilze-Rijen.
 
 
KD 450-20        24-03-1998        NS, 1136, nadert Roosendaal vanuit Breda. Nog geen drie maanden later, op 16 juni 1998, ging de machine uit dienst in Maastricht.
 
 
Nog in 2006 maakte de flink door het zonlicht uitgebleekte locomotief haar opwachting, samen met twee zusters bij de polygonale locomotievenloods in Tilburg, dit ter gelegenheid van een boekpresentatie over de serie NS 1100.